Wiosna coraz bliżej, czas więc rozpocząć sezon na… targi pracy! Twoja firma zamierza się na nich pokazywać? A może jeszcze o tym nie myśleliście? Niezależnie od odpowiedzi, musisz wiedzieć jedno – eRecruiter pomoże Ci w efektywniejszym zbieraniu aplikacji podczas wydarzenia!
Po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy „targi pracy 2020” przekonamy się, że w każdym większym mieście w kraju, na uczelniach i w centrach kongresowych, w ciągu następnych kilku miesięcy organizowane będzie kilkadziesiąt tego typu wydarzeń. Większość z nich dotyczy konkretnej grupy docelowej: studentów, są jednak i takie, które nie zamykają się tylko na nich. Niezależnie od tego, Ty, jako pracodawca, otrzymujesz dodatkowe kilkadziesiąt szans na pokazanie się szerszej publiczności. W dzisiejszych czasach, każda taka okazja jest na wagę złota, pozyskując zasoby ludzkie.
Przy tego typu wydarzeniach, pojawia się pytanie o to, w jaki sposób zbierać aplikacje kandydatów, szczególnie teraz, gdy RODO zagościło w rekrutacjach na dobre. Zbieranie papierowych CV jest po pierwsze ryzykowne (bo dane mogą wpaść w „niepowołane ręce”), po drugie niepraktyczne (bo potem trzeba je opisać czy zeskanować), po trzecie… trąci myszką. Nie wszyscy kandydaci mają również przy sobie nośnik ze swoją aplikacją. Możesz jednak wykorzystać nowoczesne technologie, by rekrutować efektywniej, szybciej i bezpieczniej.
Co zyskujesz, zbierając dane kandydatów przez eRecruiter?
- bezpieczeństwo – dane są bezpiecznie przetwarzane już na etapie ich wprowadzania
- obowiązek informacyjny – spełniasz wymogi prawne związane z przetwarzaniem danych osobowych kandydatów
- zgody kandydata – nie musisz pamiętać o pobraniu zgód na przetwarzanie danych osobowych kandydatów, bo system robi to za Ciebie
- porządek – aplikacje spływają do wybranego przez Ciebie, stworzonego specjalnie na tę okazję, projektu
- czas – nie musisz niczego przepisywać, czy wprowadzać ręcznie
Przejdźmy do konkretów!
Jak eRecruiter pomaga w zbieraniu aplikacji podczas targów pracy?
Po pierwsze: musisz mieć urządzenie, na którym będzie można otworzyć formularz eRecruiter. Nie musi to być komputer lub laptop. Wystarczy tablet, a nawet smartfon. 🙂
Po drugie: musisz mieć dobry plan! W tym również pomoże Ci nasza platforma rekrutacyjna.
Krok 1.: Prosty formularz aplikacyjny
Na targach pracy liczy się szybkość i elastyczność. Jak wspomniałem, nie wszyscy kandydaci mają przy sobie wydrukowany plik CV lub nośnik danych z zapisanym dokumentem. Dla posiadaczy systemu eRecruiter nie jest to żadna przeszkoda! Wystarczy stworzyć specjalny formularz dotyczący targów, który nie będzie posiadał ani pliku CV, ani żadnych dodatkowych pytań. Oto przykład:
Co Ci to da? Gdy otworzysz kandydatowi formularz na urządzeniu, będzie on musiał podać jedynie swoje dane kontaktowe. Nie musisz pamiętać o pobraniu zgód na przetwarzanie danych, ponieważ w formularzu kandydat od razu widzi klauzulę informacyjną.
Jeżeli chcesz wzorować swój formularz na naszym przykładzie, pobierz ten dokument.
Krok 2.: Automatyczna, spersonalizowana wiadomość dla kandydata
Po kliknięciu „WYŚLIJ” aplikujący otrzyma maila (którego wcześniej utworzysz w systemie – możesz zbudować własny szablon podziękowania za aplikację), w którym będzie link do drugiego formularza, już z większą liczbą interesujących Cię pytań. Po powrocie do domu, lub po prostu w wolnej chwili, kandydat będzie mógł uzupełnić nowy formularz swoim CV i odpowiedzieć na kilka pytań dodatkowych.
Omówmy teraz samą wiadomość do kandydatów. Warto ją przemyśleć i dobrze zaprojektować. Pamiętaj, że tym mailem możesz dodatkowo zaprezentować waszą firmę, dodać odnośniki do strony, wideo, artykułu, bloga, itp. Wykorzystaj każdą okazję, by budować markę pracodawcy! Wiadomość nie może być również zbyt długa, aby nie rozproszyła od najważniejszego, czyli wypełnienia formularza.
Krok 3.: Rozbudowany formularz aplikacyjny
Po kliknięciu w „Wypełnij formularz”, kandydatowi otwiera się nowy formularz aplikacyjny, gdzie dodaliśmy prośbę o CV oraz kilka pytań dodatkowych:
W przypadku drugiego formularza, mogą przydać Ci się wzory klauzul i zgód, o których pisaliśmy tu.
Jakie są plusy proponowanego rozwiązania?
- kandydat spędza przy aplikacji podczas targów maksymalnie mało czasu
- dzięki drugiemu formularzowi od razu możesz otrzymać dodatkowe informacje o aplikującym
- dane są zabezpieczone, obowiązek informacyjny jest spełniony a zgody pobrane
Krok 4.: Raportowanie skuteczności źródeł aplikacji
Możesz używać tych samych formularzy przy okazji kolejnych wydarzeń typu targi pracy, generując tylko linki dla nowych źródeł. Dzięki temu w późniejszym czasie będzie można wygenerować raport skuteczności źródeł kandydatów.
Jak udostępnić kandydatowi formularz aplikacyjny podczas targów pracy?
Ważne, by formularz aplikacyjny był łatwo dostępny na urządzeniu, z którego korzystasz. Masz kilka możliwości jego udostępnienia:
- możesz zapisać go w pasku zakładek, aby szybko móc go otworzyć następnemu kandydatowi;
- jeżeli masz możliwość skorzystania w pomocy innych działów w firmie, utwórz dedykowany landing page, na którym będzie zamieszczony przycisk z podpiętym pod niego formularzem. Wtedy kandydat będzie tylko klikał na przycisk na stronie;
- trzecia opcja to opublikowanie na swojej firmowej stronie kariera specjalnego ogłoszenia, które będzie dedykowane wydarzeniu (lub dodanie przycisku na stronie, bez publikacji ogłoszenia). Tu jednak występuje niebezpieczeństwo, że ktoś postronny, kto nie uczestniczył w wydarzeniu po prostu zaaplikuje na tę rekrutację ze strony internetowej.
Nowoczesne technologie w służbie rekrutacji
Może się okazać, że tablet/laptop/urządzenie którego używasz na stoisku to za mało, bo zainteresowanie kandydatów będzie dużo większe, niż Wasze zasoby ludzkie. Warto się przygotować na taką ewentualność. Możesz wykorzystać nowoczesne technologie, np. QR Code. Czym on jest?
QR Code jest to kod graficzny, pod którym można zapisać odnośnik, np. do strony internetowej. Aby móc z niego skorzystać (zeskanować), musimy mieć zainstalowaną w telefonie aplikację (bezpłatne wersje dostępne są w sklepach APP Store, czy Google Play). Przy jej pomocy wystarczy najechać na QR Code i już otwiera nam się ta strona, którą zapisaliśmy pod kodem.
Pod QR Code możemy podpiąć więc wcześniej przygotowany formularz aplikacyjny. W Internecie jest mnóstwo narzędzi, które nam na to pozwolą (zarówno bezpłatne, jak i płatne). Tak wygenerowany kod możemy wykorzystać na plakatach lub ulotkach, które można później wykorzystać na targach pracy. Pamiętaj jednak o kwestii aktywności rekrutacji – musi być ona cały czas aktywna w systemie eRecruiter. Jeżeli ktoś ją zamknie, kandydaci nie będą mogli aplikować. Na szczęście Administrator systemu może ją szybko na nowo aktywowować 🙂
Chcesz wiedzieć więcej na temat przygotowania do targów pracy?
Pobierz e-book Wirtualne targi pracy – jak budować wizerunek i pozyskiwać aplikacje podczas targów pracy online, który prowadzi Cię przez proces przygotowania do takiego wydarzenia oraz udziału w nim.
Teraz już wiesz, że zbieranie danych kandydatów podczas targów pracy może być dużo bardziej efektywne. Wypróbuj zaproponowane sposoby i daj znać, jak poszło. 🙂