O tym jak ważna jest jakość procesu rekrutacji i pozytywne opinie kandydatów w procesie budowania wizerunku firmy rozmawiamy z Patrycją Mikułą, Specjalistą ds. Human Resources w firmie Antenna Software.
– Działają Państwo na trudnym rynku, jeśli chodzi o pozyskiwanie pracowników. Czy w związku z tym jakoś szczególnie dbacie Państwo o dobry wizerunek Państwa firmy jako pracodawcy?
Antenna Software jest firmą branży IT, więc zdając sobie sprawę z dużej konkurencji na rynku i niełatwym pozyskiwaniu odpowiednich kandydatów, wpisujemy działania employer brandingowe jako nieodłączny element zakresu zadań wewnętrznego działu HR. Przywiązujemy dużą wagę do jakości procesu rekrutacji i zależy nam na dobrych opiniach kandydatów, którzy w ten sposób budują nasz wizerunek, jako pracodawcy. Bierzemy oczywiście udział w targach pracy, współpracujemy z uczelniami wyższymi w Krakowie, Biurami Karier, organizujemy praktyki wakacyjne, po których najlepsi studenci ostatnich lat maja szansę na zatrudnienie na umowę o pracę w dogodnym dla siebie wymiarze etatu.
– A jak wygląda w Państwa firmie proces rekrutacji?
W proces rekrutacji zaangażowany jest nie tylko zespół HR, ale również inne osoby biorące udział w procesie rekrutacji, tj. menadżerowie zespołów oraz pracownicy-eksperci najnowszych technologii wykorzystywanych w naszej firmie. Mimo tego, że w proces rekrutacji zaangażowanych jest kilka osób z różnych działów, co wymaga skoordynowania spotkań w odpowiednim czasie, staramy się maksymalnie skrócić czas trwania całego procesu, nie jest on kilku etapowy i rozciągnięty w czasie jak w innych firmach, my jesteśmy w stanie zamknąć go w ciągu zaledwie kilku dni. Kandydatom spoza Krakowa lub których potencjalny przyszły przełożony pracuje w innym kraju proponujemy pierwszą rozmowę przez Skype.
Nie zamykamy się też na wprowadzanie wszelkich usprawnień w proces rekrutacji, jest on modyfikowany zgodnie z potrzebami i rozwojem firmy i jej pracowników. Kandydaci są dla nas bardzo ważni, dlatego podczas rozmów badając dopasowanie kandydata do naszej kultury organizacji przybliżamy mu atmosferę pracy w naszej firmie, tak by miał świadomość wszystkich korzyści, również pozafinansowych, pracy w naszej firmie. Już na etapie tworzenia ogłoszenia zwracamy uwagę na to, by nie tylko treść była przejrzysta i zrozumiała, ale także by kandydat dokładnie wiedział, czego od niego oczekujemy a także, czego może oczekiwać od nas, jako pracodawcy, a zatem wymieniamy wszystkie korzyści i benefity pracy w naszej firmie.
– Czy kandydaci dostają feedback po poszczególnych etapach procesu rekrutacyjnego?
Osoby, które do nas aplikują zawsze otrzymują informację z potwierdzeniem, że ich zgłoszenie do nas dotarło. Umawiając spotkania z kandydatami zawsze potwierdzamy szczegóły odnośnie spotkania przesyłając maila (opis jak do nas trafić, czas trwania spotkania, harmonogram, imiona i nazwiska wraz z zajmowanym stanowiskiem osób biorących udział w spotkaniu). Kandydaci, którzy biorą udział w procesie rekrutacji zawsze dostają od nas informację zwrotną dotyczącą ich aktualnej sytuacji. Po zatrudnieniu pracownika na konkretne stanowisko wysyłamy do wszystkich kandydatów, którzy na nie aplikowali informację o zakończeniu procesu rekrutacji.
– W jaki sposób przygotowują się Państwo do rozmowy z kandydatem?
Wszystkich kandydatów, niezależnie od stażu pracy i doświadczenia zawodowego traktujemy bardzo poważnie i z należytym szacunkiem, nawet, gdy okazuje się, że kandydat rozminął się z prawdą w swoim CV, na przykład zawyżając stopień umiejętności o danym języku programowania – co wychodzi na teście technicznym, który kandydat pisze na początku. Spotkanie rekrutacyjne prowadzimy zawsze do końca, tak by nie dać mu odczuć, że nie jest dla nas wartościowym partnerem do rozmowy.
– Dziękuję za rozmowę.
Julia Urbańska
Koordynator ds. Marketingu B2B
eRecruitment Solutions
PS. Twoja firma dba o pozytywne doświadczenia kandydatów podczas procesu rekrutacji? Dołącz do Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji.