Udało się – kandydat idealny odnaleziony! Twój dział po selekcji setek aplikacji, godzinach spędzonych nad ich analizą oraz kilkunastu spotkaniach z kandydatami wybrał nowego pracownika, który bardzo spodobał się zarządowi. Gratulacje! Czas więc na kolejne kroki…
Wybór odpowiedniego kandydata nie powinien bowiem oznaczać zupełnej ciszy ze strony rekruterów. Zazwyczaj bowiem okres między zakończeniem rekrutacji a faktycznym zatrudnieniem kandydata trwa kilka tygodni. Aby miał on poczucie dokonania dobrego wyboru, warto w tym czasie podtrzymywać z nim relacje. Zupełna cisza może spowodować, że zacznie się on zastanawiać się, czy podjął dobrą decyzję i być może w ostatnim momencie zrezygnuje z pracy w Twojej firmie na rzecz konkurencji. Zapewnij mu więc dostęp do osoby, z którą może się skontaktować w razie jakichkolwiek wątpliwości, przesyłaj mu bieżące informacje o tym, co istotnego dzieje się w Waszej firmie i raz na jakiś czas zapytaj po prostu co u niego słychać.
Dobry przykład dbania o relacje z wybranym kandydatem przedstawia Kinga Łaciak, Starszy Specjalista ds. Rekrutacji i Rozwoju Pracowników w nazwa.pl:
W naszej firmie za poszczególny proces rekrutacji jest odpowiedzialna konkretna osoba, która opiekuje się kandydatem od momentu wysłania przez niego CV, aż do momentu zatrudnienia i wdrożenia w obowiązki w pierwszych tygodniach pracy. Rekruter odpowiada na wszelkie pytania, które pojawiają się w tym czasie ze strony kandydata, pomaga również dopełnić wszelkich formalności związanych z zatrudnieniem oraz informuje o przebiegu pierwszych dni pracy w naszej firmie.
Niektóre firmy idą jeszcze dalej w realizacji koncepcji Candidate Experience, wykorzystując okres między rekrutacją a faktycznym rozpoczęciem pracy na miłe gesty wobec nowego pracownika. Na przykład w jednej z firm zespół wysyłał do takiej osoby kartkę pocztową, na której umieścił wiadomość „Czekamy na Ciebie!”. Takie pomysły z pewnością spotkają się z uznaniem nowozrekrutowanego. Można ten czas wykorzystać także do zaproszenia nowego pracownika na wycieczkę po biurze, spotkanie integracyjne – pomysłów jest wiele, ważne żeby były w duchu kultury organizacyjnej firmy. Podsumowując: jeśli warunki są sprzyjające, warto rozpocząć proces „przyjmowania na pokład” już na lądzie 🙂 – z pewnością będzie miało to przełożenie na nastawienie nowego załoganta i jego zaangażowanie.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat komunikacji zarówno z kandydatami, jak i z szeroko rozumianym biznesem zaangażowanym w procesy rekrutacyjne, pobierz nasz e-book „Skuteczna komunikacja drogą do sukcesu w rekrutacji„.