Strona główna Blog Nowości w eRecruiter 10 rzeczy, o których musisz pamiętać w rozmowach rekrutacyjnych online

10 rzeczy, o których musisz pamiętać w rozmowach rekrutacyjnych online

Dla większości rozmowa rekrutacyjna, jest równoznaczna ze spotkaniem „face to face”. Nie jest to jednak jedyna dopuszczalna opcja przeprowadzenia wywiadu z kandydatem. Coraz więcej firm decyduje się na wprowadzenie rekrutacji online, za pośrednictwem dostępnych na rynku narzędzi. Nie wspominając o koronawirusowym szaleństwie, które aktualnie zmusza zarówno rekruterów jak i kandydatów, do poruszania się w nowej rzeczywistości jaką jest przeniesienie większości spotkań do świata wirtualnego.

Rozmowy rekrutacyjne online nadal są stosunkowo nowym rozwiązaniem, dlatego zdecydowaliśmy się zebrać garść najważniejszych wskazówek w jednej krótkiej checkliście, z którą możecie szybko sprawdzić, czy o czymś nie zapomnieliście, jeszcze przed włączeniem kamery 😊

1. Skorzystaj ze sprawdzonych narzędzi

Rozmowa online sama w sobie jest stresującą formą rekrutacji. Istnieje wiele czynników na które nie mamy wpływu (jak chociażby przerwa w dostawie prądu), a mogą wpłynąć na to jaki będzie jej przebieg. Podczas rozmowy rekrutacyjnej używaj sprawdzonych narzędzi. Bez względu na to czy korzystasz z takich rozwiązań jak: Skype, Microsoft Teams, Slack czy WhatsApp – użyj tego, w którym czujesz się pewnie. Poświęć chwilę, wykonaj testowe połączenie, „przeklikaj” wcześniej system.  Będziesz mieć pewność, że się nie pogubisz 😊

Pro Tip: Żeby uniknąć gorączkowego wyszukiwania osoby, z którą zaraz prowadzisz rozmowę, poproś ją o podanie adresu e-mail/nicku już na etapie zapraszania na spotkanie. Możesz dodać go wcześniej do swojej sieci kontaktów.

Jeżeli korzystasz z systemu eRecruiter, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – udostępniliśmy możliwość umawianie spotkań online bezpośrednio z systemu! Co zyskasz, korzystając z naszego rozwiązania?

  • Nie musisz pamiętać o wklejeniu odpowiedniego linku do wirtualnego spotkania z zewnętrznego narzędzia – odnośnik od razu dodany jest do wiadomości dla kandydata
  • Oszczędzasz czas – nie poświęcasz go na poszukiwania innych rozwiązań do prowadzenia spotkań online
  • Ułatwiasz proces – nie trzeba tworzyć żadnych dodatkowych działań w systemie, wysyłka zaproszenia online jest zintegrowana z dobrze znanym etapem „Spotkanie”.

Chcesz wiedzieć więcej o naszym rozwiązaniu? Skontaktuj się z Opiekunem eRecruiter lub napisz na chat w systemie 😊

2. Bez testu ani rusz!

„Nie rozumiem, przecież ostatnio działało!” – żeby uniknąć stresu spowodowanego złośliwością rzeczy martwych, warto poświęcić chwilę i przetestować sprzęt, z którego będziesz korzystać podczas rozmowy. Możesz poprosić któregoś z domowników lub współpracownika o testowe połączenie, podczas którego sprawdzisz czy dobrze Cię widać, słychać i czy wszystko działa jak należy.

Pro Tip: Zadbaj o dobrą jakość połączenia, pamiętaj że Twoje „rwane” wypowiedzi są dodatkowym stresem dla kandydata i mogą prowadzić do nieporozumień.

3. Zapomnij o kreatywnych nazwach użytkownika

Szczególnie ważne jest zadbanie o podpis jakim posługujesz się w komunikatorze, z którego będziesz korzystać podczas rozmowy z kandydatem. Najlepiej gdyby pojawiło się tam Twoje imię i nazwisko, dzięki temu Twój rozmówca będzie miał pewność, że rozmawia z właściwą osobą.

Pro Tip: Jeśli nazwa użytkownika złożona z Twojego imienia i nazwiska jest zajęta, spróbuj dodać nazwę swojej firmy. To kolejne potwierdzenie dla kandydata, że to właściwa Pani Kasia Nowak 😊

4. Poświęć chwilę na przygotowanie

Przed rozpoczęciem spotkania, zapoznaj się jeszcze raz z profilem kandydata, zanotuj pytania które chcesz mu zadać. Świetnie sprawdza się również przygotowanie agendy spotkania, dzięki czemu na pewno nic Ci nie umknie i omówisz z kandydatem wszystkie najważniejsze kwestie krok po kroku. Dzięki temu unikniesz niezręcznej ciszy i zastanawiania się „ to co dalej?”

Pro Tip: Jeśli to możliwe, wyślij agendę spotkania również kandydatowi. Dla niego rozmowa online to również nie lada wyzwanie, będzie miał możliwość lepszego zaprezentowania się wiedząc co na niego czeka 😊

5. Harmonogram domowych obowiązków na tak

Planujesz zrobić dziś pranie? Pamiętaj żeby włączyć pralkę w godzinach niekolidujących ze spotkaniami 😊 Pozornie może wydawać się, że rozmówca nie słyszy dźwięków otoczenia. W tym przypadku zasada jest prosta: jeśli Ty słyszysz odgłosy domowników, prysznica, wiertarki, czy powyższej pralki – Twój rozmówca na pewno też je usłyszy. Prowadząc spotkania online, postaraj się ograniczyć do minimum dodatkowe bodźce, które mogą rozpraszać. Dlatego jeśli nie ma konieczności żeby domowe czynności odbywały się w określonych godzinach, kolidujących z Twoimi rozmowami – odłóż je w czasie do zakończenia spotkań. Koniecznie załóż też słuchawki, żeby maksymalnie wygłuszyć dochodzące z otoczenia dźwięki i skupić się na rozmówcy.

Pro Tip: Już na etapie układania planu spotkań na dany dzień, postaraj się wpleść domowe obowiązki w przerwy pomiędzy nimi.

6. „Prosimy nie przeszkadzać”

Praca zdalna wymaga od domowników nie lada zorganizowania i współpracy. W ograniczonej i zamkniętej przestrzeni, trzeba naprawdę mocno się postarać żeby sobie nawzajem nie przeszkadzać. Myślę, że każdy kto zagląda czasem do Internetu natknął się kiedyś na to nagranie:

Nie chcemy odtwarzać nawet zbliżonego scenariusza podczas Twoich rozmów, to pewne 😊 Dlatego poinformuj domowników o porach w ciągu dnia, kiedy będą zmuszeni ograniczyć hałasowanie, czy wpadanie do Twojego domowego biura bez zapowiedzi. Z pamięcią bywa różnie, więc warto powtórzyć komunikat pod tytułem „nie przeszkadzać” na kilka minut przed rozpoczęciem spotkania.

Pro Tip: Możesz przygotować popularną np. w hotelach zawieszkę i umieścić na drzwiach do pokoju, w którym pracujesz. Unikniesz nagłego wtargnięcia do Twojego „biura”.

7. Porządek to podstawa

Pokazywanie świeżo rozwieszonego prania, czy niepościelonego łóżka nie jest najlepszym pomysłem. Żeby uniknąć niekomfortowej dla rozmówcy sytuacji, zadbaj o uporządkowanie swojego „artystycznego nieładu”. Pamiętaj, że im bardziej neutralne i jednolite tło tym lepiej – rozmówca nie będzie rozproszony przez mnogość bodźców wizualnych, które zobaczy na ekranie.

Pro Tip: Pamiętaj nie tylko o posprzątaniu bałaganu, ale również o usunięciu kontrowersyjnych elementów wystroju mieszkania, jak np. plakaty czy obrazy, na czas połączenia wideo.

8. Dobre światło Twoim sprzymierzeńcem

Przygotowując stanowisko do rozmowy pamiętaj o odpowiednim oświetleniu. Każdy z nas zna tę sytuację, kiedy podczas wideokonferencji lepiej widzimy otaczające rozmówcę tło, niż jego twarz J Włącz kamerę i usiądź w kilku miejscach w swoim pokoju, sprawdź gdzie najlepiej Cię widać. Udało się? Twoje miejsce!

Pro Tip: Nie tylko niewystarczająca ilość światła wpływa niekorzystnie na jakość obrazu. Kiedy jest go za dużo, również nie będziesz wyglądać dobrze 😊 Dlatego pamiętaj: nie ustawiaj stanowiska w miejscu gdzie będziesz tyłem do światła, ale też nie kieruj światła bezpośrednio na swoją twarz.

9. Zadbaj o swój komfort

Organizując stanowisko do rozmowy nie zapomnij o sobie. Jak wiesz, bywają długie, dlatego zadbaj o to, żeby było po prostu wygodnie. Dla każdego oznacza to coś innego – bez względu na to czy lubisz miękki fotel, czy siedzenie na twardej podłodze przygotuj swoje miejsce tak, żeby po 10 minutach nie czuć nagłej potrzeby zmiany pozycji. Przygotuj szklankę z wodą lub ulubioną herbatą, a także notatnik i długopis żeby nie musieć odchodzić od komputera w trakcie rozmowy. Innymi słowy – przygotuj wszystko to, z czego korzystasz w trakcie standardowych rozmów rekrutacyjnych.

Pro Tip: Staraj się nie robić notatek na komputerze podczas rozmowy. Każde uderzenie w klawiaturę Twój rozmówca usłyszy z dwa razy głośniej niż Ty 😊

10. Nie bój się spojrzeć (kandydatowi) w oczy

W trakcie rozmów przez komunikatory nieco trudniej skupić swoją uwagę na rozmówcy. Jest to jednak niezwykle ważne aby nie rozglądać się po pokoju, nie spuszczać wzroku i nie błądzić spojrzeniem po wszystkich możliwych zakamarkach pokoju. To druga osoba jest tu najważniejsza, traktuj ją tak, jakby siedziała z Tobą w jednym pokoju. Staraj się patrzeć w kamerę, dzięki temu osoba po drugiej stronie nie poczuje się zlekceważona i będzie mieć pewność, że w skupieniu słuchasz tego co ma do powiedzenia.

Pro Tip: Ustawiając kamerę postaraj się, żeby znalazła się na wysokości Twojego wzroku. Rozmówca będzie miał poczucie, że patrzysz mu w oczy. Pamiętaj też o włączeniu podglądu, widząc swój obraz będziesz w stanie lepiej kontrolować swoją postawę, czy mimikę. Staraj się jednak nie zerkać na swoje odbicie co kilka sekund.

Bonus: Nie stresuj się!

Pomimo innej formy, to nadal jedna z rozmów rekrutacyjnych, których najprawdopodobniej masz za sobą setki 😊 Postępuj tak, jakby rozmówca rzeczywiście siedział obok Ciebie, a wszystko pójdzie gładko!

Powodzenia!

Monika Różycka

Monika Różycka

Marketing Specialist w eRecruiter