Kandydaci pasywni wcale nie są tak pasywni jakby się mogło wydawać… Tym, co ich zdecydowanie odróżnia od kandydatów aktywnie szukających pracy, jest to, że są bardziej selektywni w stosunku do ofert pracy, co nie znaczy, że trudno jest ich skusić atrakcyjną ofertą.
Aby dotrzeć do tej grupy kandydatów i zachęcić ich do wzięcia udziału w procesie rekrutacji, musisz wykazać się wyższą aktywnością i zaangażowaniem.
Poniżej prezentujemy 7 sposobów jak zainteresować i skutecznie zrekrutować kandydatów pasywnych.
1. Elektroniczny system rekrutacji
Jeśli Twoja firma stosuje elektroniczny system rekrutacji (ang. applicant tracking system) do prowadzenia rekrutacji to masz nieco ułatwione zadanie. Warto przejrzeć aplikacje, które spłynęły w ramach innych procesów rekrutacyjnych przeprowadzanych w firmie. Można cofnąć się nawet kilka lat wstecz i sprawdzić czym obecnie zajmują się bardziej wartościowi kandydaci – w tym celu można wykorzystać serwisy społecznościowe, szczególnie te poświęcone kontaktom zawodowo-biznesowym.
Tacy kandydaci, nawet jeśli w tym momencie nie szukają aktywnie pracy, są skłonni do rozmowy na temat nowej atrakcyjnej oferty, szczególnie jeśli już wcześniej aplikowali do danej firmy i mieli pozytywne doświadczenia. Często okazuje się też, że chociaż wcześniej nie zatrudniliśmy danego kandydata, w międzyczasie zdobył on doświadczenie i rozwinął umiejętności i być może teraz bardziej pasuje do naszej firmy.
2. Rozpocznij pisanie bloga
Na pierwszy rzut oka rada ta nie ma wiele wspólnego z procesem rekrutacji… a jednak! Ludzie chętnie gromadzą się wokół wartościowej treści, a jej autora postrzegają jako eksperta w branży, którego warto śledzić. Tak powstaje społeczność. Tutaj jednak panuje jedna ważna zasada: nie pisz o sobie lecz o tematach, które interesują potencjalnych pracowników, nawet jeśli w tym momencie nie szukają nowej pracy. To doskonały sposób na budowanie długotrwałych i wartościowych relacji.
Doświadczenie pokazuje, że znacznie chętniej nawiązujemy relacje z rekruterami, którzy są dodatkowo cenionymi przez nas ekspertami.
3. Doceń pasywnego kandydata zapraszając go do procesu rekrutacji
Osobiste zaproszenie do uczestnictwa w procesie rekrutacyjnym to dla każdego kandydata rodzaj komplementu i docenienia. To potwierdzenie, że kandydat jest wartościowy na rynku pracy. Jednocześnie może to być też sygnał dla niego, że być może warto rozważyć inną ofertę pracy.
4. Dbaj o swoich obecnych pracowników, a oni zostaną ambasadorami Twoich rekrutacji
Zadowoleni pracownicy stanowią bezcenny zasób Employer Brandingu. Dlatego tak ważne jest, aby obecny zespół wiedział na jakie stanowiska w tym momencie prowadzona jest rekrutacja. W końcu sieć kontaktów wszystkich pracowników jest często znacznie większa niż rekruterów. Aplikacje z rekomendacji mogą być cennym źródłem pozyskiwania pracowników.
5. Słuchaj i odpowiadaj na potrzeby kandydatów
Istnieją różne bodźce do zmiany pracy. Często nie dotyczą one tylko wynagrodzenia pieniężnego. Powody, dla których pasywny kandydat może rozważać zmianę pracy, mogą dotyczyć takich elementów jak: uczestnictwo w cyklu szkoleń i ścieżka rozwoju kariery lub miejsce pracy położone bliżej domu, aby lepiej godzić życie zawodowe z rodzinnym. Pasywni kandydaci często są bierni nie ze względu na to, że kochają swoją pracę, lecz ze względu na to, że obecne miejsce jest wygodne i są do niego przyzwyczajeni.
Pamiętaj, że jedynym sposobem, aby poznać prawdziwe motywatory naszych kandydatów, jest dogłębne poznanie i wysłuchanie ich.
6. Zapraszaj wartościowych pasywnych kandydatów na spotkania branżowe
Spotkania branżowe to doskonałe miejsce do nawiązywania kontaktów oraz podtrzymywania znajomości i budowania relacji. Dodatkowo, jest to również miejsce wartościowe z punktu widzenia pasywnego kandydata, gdyż daje mu to możliwość spędzenia czasu z ludźmi zainteresowanymi tę samą tematyką i pogłębienia wiedzy.
7. Zaangażuj się w mediach społecznościowych
Im bardziej zaangażujesz się w relacje z potencjalnymi kandydatami, tym większą masz pewność, że przyciągniesz ich uwagę i zainteresujesz swoją ofertą, gdy przyjdzie na to pora. Bądź widoczny, merytoryczny, aktywny, pokaż się nie tylko dzieląc się wartościową treścią, ale także doceniając innych. Dołącz do grup dyskusyjnych poświęconych Twojej branży. Zanim jednak to zrobisz, przyjrzyj się dynamice grupy, zidentyfikuj głównych aktorów i spróbuj wysondować jak traktują rekruterów.
Pamiętaj również, że powinieneś też dawać coś z siebie, tak więc włącz i zaangażuj się w dyskusje.
Pozyskanie pasywnych kandydatów jest ciężką pracą, ale się opłaca. Wymaga sporo zaangażowania, pomysłowości i systematyczności. Jak każde budowanie relacji wymaga również czasu, ale tylko w ten sposób uda Ci się dotrzeć i zainteresować wartościowych pasywnych kandydatów.
PS Sprawdź, jak eRecruiter pomaga w rekrutacji i selekcji kandydatów na rynku pracy. Obejrzyj demo platformy już dziś!