Rynek zatrudnienia w 2023 roku, pomimo spowolnienia w niektórych branżach, można swobodnie określić jako sprzyjający pracownikom. Braki kadrowe stanowią wyzwanie dla firm wielu branż, pula talentów m.in. blue i pink collar jest ograniczona. W tym kontekście, coraz istotniejszą rolę będzie odgrywało doświadczenie kandydatów w procesach rekrutacyjnych. Okazuje się, że aż 67% pracodawców deklaruje dbałość o candidate experience, a tylko 44% specjalistów i 59% pracowników fizycznych tę dbałość odczuwa. W jaki sposób pracodawcy mogą lepiej zadbać o kandydatów? Jakie tak naprawdę są oczekiwania aplikujących?
W poniższym artykule poznasz 5 wniosków z raportu „Candidate Experience w Polsce 2023/2024” przeprowadzonego przez eRecruiter. Warto wziąć je pod uwagę, aby poprawić doświadczenia kandydatów i zwiększyć swoje szanse na zatrudnianie najlepszych na rynku talentów.
Kluczowe dane:
- 36% specjalistów i 31% pracowników fizycznych ocenia, że w procesach rekrutacyjnych otrzymuje szczere i rzetelne przedstawienie warunków pracy w firmie i na danym stanowisku;
- 35% pracowników fizycznych i 42% specjalistów uważa ciągły kontakt z rekruterem i przekazywanie informacji na bieżąco za istotne;
- 79% specjalistów i 68% pracowników fizycznych deklaruje chęć udziału w badaniu candidate experience prowadzonym przez pracodawcę;
- 75% firm zaczyna onboarding jeszcze przed pierwszym dniem pracy;
- 3 największe zalety stosowania przez pracodawców nowoczesnych rozwiązań technologicznych to przyspieszenie procesu rekrutacji, lepszy przepływ informacji i bardziej precyzyjne dopasowanie kandydata do firmy.
Już teraz 55% pracowników fizycznych i 68% specjalistów zgadza się ze stwierdzeniem, że „jaka rekrutacja, taka firma w środku”. Na co kłaść nacisk, aby budować jak najlepsze wrażenia rekrutacyjne? Czytaj dalej oraz pobierz pełną wersję raportu.
1. Liczy się rzetelna informacja
Zarówno pracownicy fizyczni, jak i specjaliści wskazali te same informacje, które ich zdaniem powinno zawierać ogłoszenie rekrutacyjne:
- opis wymagań,
- rodzaj oferowanej umowy,
- wynagrodzenie,
- informacja o formie prowadzonej rekrutacji
O ile opis wymagań oraz oferowana forma zatrudnienia przedstawiane są w ogłoszeniach przez zdecydowaną większość pracodawców – odpowiednio 95% i 91% – w kolejnych punktach pojawia się rozbieżność pomiędzy oczekiwaniami a rzeczywistością. Informacje na temat wynagrodzenia w ogłoszeniach rekrutacyjnych umieszcza tylko 32% pracodawców, podczas gdy oczekuje jej 80% kandydatów. Opis sposobu prowadzenia rekrutacji podaje zaś 40% firm, a chciałoby go poznać aż 60% osób kandydujących.
Co ciekawe, tylko 36% specjalistów i 31% pracowników fizycznych ocenia, że w procesach rekrutacyjnych otrzymuje szczere i rzetelne przedstawienie warunków pracy w firmie i na danym stanowisku. Oczekuje zaś tego odpowiednio 76% i 66% badanych.
Z kolei poniższe zestawienie obrazuje zachowania, które według badanych świadczą o nieprofesjonalnym procesie rekrutacyjnym:
Odpowiedzi kandydatów sugerują, że wciąż można wiele zrobić dla procesu rekrutacyjnego, poprawiając aspekty, które mogą wydawać się oczywiste (niezapowiedziane etapy, źle dobrane pytania rekrutacyjne czy np. spóźnienia). Warto zauważyć, że większość z wymienionych kwestii odnosi się do dobrej komunikacji.
2. Starania pracodawców rozmijają się z oczekiwaniami kandydatów
Interesującym zjawiskiem, które uwidacznia badanie, jest rozdźwięk pomiędzy tym, co pracodawcy postrzegają jako istotne dla kandydatów, a tym, co deklarują osoby, które biorą udział w procesach rekrutacyjnych np.:
- 77% pracodawców uznaje ciągły kontakt z rekruterem i przekazywanie informacji na bieżąco, za ważne dla kandydatów. Jedynie 35% pracowników fizycznych i 42% specjalistów faktycznie tak uważa.
- 71% pracodawców uważa umożliwienie poznania przełożonego za jeden z najistotniejszych elementów procesu rekrutacyjnego. Okazuje się, że zgadza się z nimi mniej niż połowa kandydatów.
Aby zredukować tę rozbieżność i skupiać się na poprawie elementów procesów rekrutacyjnych, które najbardziej liczą się dla potencjalnych pracowników, konieczne jest bieżące zbieranie i analizowanie ich opinii.
W ostatnim roku (2022) przeprowadziliśmy w ONDE rekrutacje na 74 różne stanowiska, łącznie zatrudniając 170 nowych pracowników. Nie było łatwo ich pozyskać, ponieważ większość z nich to wykwalifikowani specjaliści w modnej ostatnimi laty branży OZE (odnawialne źródła energii).
Wielu kandydatów komunikowało nam, że uczestniczy jednocześnie w kilku procesach rekrutacji. To był jasny sygnał, że nie tylko my weryfikujemy kandydatów pod kątem potencjału dla naszej organizacji, ale i kandydaci weryfikują nas.
Aby mieć rzetelne dane dotyczące tego, jak aplikujący oceniają nasze procesy rekrutacji, zdecydowaliśmy się na prowadzenie Badania Satysfakcji Kandydatów. Mierzyliśmy wskaźnik NPS wraz z pytaniem otwartym o to, co kandydacie doceniają w naszych rekrutacjach, a co ich zdaniem wymaga poprawy.
Wyniki pokazały, że kandydaci zwracali uwagę na zdecydowanie więcej aspektów niż tylko rozmowa kwalifikacyjna.
Kamila Kużaj-Karaszewska, HR Manager w ONDE S.A.
3. Kandydaci chcą dawać i otrzymywać feedback
Zbieranie opinii wśród kandydatów może być mniejszym wyzwaniem niż wydaje się na pierwszy rzut oka. Poniższa grafika pokazuje, ile spośród nich chce udzielać feedbacku:
Konieczność badania doświadczeń kandydatów rozumie coraz większa grupa pracodawców. Obecnie przynajmniej raz w roku takie informacje zbiera 27% z nich, jeszcze rok temu było to o 10 punktów procentowych mniej.
- 25% pracodawców, którzy prowadzą badania candidate experience, wysyła je wszystkim aplikującym,
- prawie 50% wszystkim, którzy przeszli pierwszy etap rekrutacji,
- 25% dodatkowo zawęża grupę celową badania.
Tylko 51% pracodawców, po wykonaniu badania, dzieli się jego wynikami również z managerami, którzy uczestniczą w procesie rekrutacji i mają na niego istotny wpływ.
Bardzo cieszy mnie zauważalny wzrost odsetka pracodawców realizujących badania candidate experience, wciąż jednak sporo firm może dołączyć do tego elitarnego grona. Świetnie. Na razie wyniki są zbyt rzadko omawiane z menedżerami. Dla menedżerów to ważna informacja zwrotna, zarówno doceniająca ich wysiłek w zakresie praktyk, które kandydaci oceniają pozytywnie, jak i ważna wskazówka odnośnie możliwych obszarów do poprawy.
Marta Pawlak-Dobrzańska, People Analytics Expert w Great Digital
Tegoroczny raport potwierdził również stały trend na rynku pracy: kandydaci chcą otrzymywać informację zwrotną na każdym etapie procesu rekrutacyjnego. Prawie 60% z nich chciałoby otrzymywać feedback po odrzuceniu ich CV. Argumentują, że dzięki temu mają pewność, że pracodawca rzeczywiście zapoznał się z aplikacją, oraz wiedzą, na co zwracać uwagę biorąc udział w kolejnych procesach.
4. Onboarding buduje relację
Część raportu dotycząca onboardingu dobitnie pokazuje wzrost świadomości pracodawców w zakresie budowania pozytywnych relacji z kandydatami. Jeszcze dwa lata temu tylko 37% firm deklarowało, że działania wdrożeniowe zaczynają jeszcze przed pierwszym dniem pracy. Obecnie takie praktyki prowadzi już 75% pracodawców.
- 82% z pracodawców działa zgodnie z wystandaryzowanym modelem,
- 76% opiera wdrożenie na etapach zaplanowanych przez dział HR.
Zdecydowana większość procesów onboardingowych (86%) prowadzona jest w formie stacjonarnej lub hybrydowej. Ten wybór pokrywa się z preferencją kandydatów:
Możliwość spotkania przełożonych i współpracowników na żywo pozwala szybciej nawiązać relacje, a dzięki temu pracować skuteczniej.
Rozpoczęcie wdrożenia jeszcze przed pierwszym dniem pracy zmniejsza ryzyko zmiany zdania kandydata, a więc warto wprowadzić je w firmie na stałe.
5. Technologia poprawia candidate experience
Ostatni rok upłynął pod znakiem skokowego rozwoju technologii opartych na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym. Okazuje się jednak, że do tej pory technologie bazujące na AI i automatyzacje mają niewielki wpływ na procesy rekrutacyjne. Ich wykorzystanie deklaruje zaledwie 6% pracodawców.
Zdecydowanie większą popularnością cieszą się platformy rekrutacyjne, narzędzia do umawiania spotkań z kandydatami i wspierające onboarding – korzysta z nich odpowiednio 59%, 45% i 48%.
Na rynek pracy wchodzą obecnie pokolenia, które nie znają już świata „bez ekranów”. Warto komunikować się z nimi językiem, który jest dla nich naturalny, nie obawiając się aplikacji, komunikatorów czy elementów grywalizacji.
Kandydaci deklarują również, że chcieliby brać udział w krótkich, najlepiej dwutygodniowych procesach rekrutacyjnych. Oczekuje tego 49% specjalistów oraz 43% pracowników fizycznych. Działanie w tak szybkim tempie w zasadzie nie jest możliwe bez wsparcia narzędzi technologicznych takich jak np. platformy rekrutacyjne.
Dane dotyczące zastosowania nowoczesnych technologii raczej nie zaskakują. Zdecydowana większość rekruterów korzysta z dodatkowych narzędzi, które znacznie optymalizują i automatyzują pracę, a także wpływają na jakość komunikacji z kandydatami.
W mojej ocenie narzędzia mają bardzo duży wpływ na dobre doświadczenia kandydata pod warunkiem, że rekruter korzysta z nich umiejętnie i ma świadomość, że technologia to nie wszystko. Warto pamiętać, że najważniejsze w tym procesie jest właściwe ich używanie w odniesieniu do kandydatów.
Joanna Majewska, Starsza Specjalistka ds. Zasobów Ludzkich w Narodowym Centrum Kultury
Doświadczenia w procesach rekrutacyjnych mają coraz większe znaczenie przy wyborze miejsca pracy. Wpływają również na rekomendacje, które kandydaci przekazują dalej. Aby budować pozytywny i profesjonalny wizerunek pracodawcy, konieczne jest zadbanie o CX. Jednak, aby wysiłki pracodawców nie okazały się chybione, konieczna jest dogłębna, oparta na rzetelnym badaniu znajomość potrzeb kandydatów.