Wyobraź sobie sytuację, w której Kandydat/ka ma możliwość popracować na próbę w Twojej firmie. Musi zmierzyć się z codziennymi zadaniami oraz odnaleźć w trudnych sytuacjach. Poznaje kulturę organizacji, oczekiwania oraz samo stanowisko, a dodatkowo otrzymuje informację zwrotną na temat tego co poszło dobrze, a nad czym musi jeszcze popracować. Ty w tym czasie możesz obserwować zachowania tej osoby i masz dostęp do rzetelnych danych, które pozwalają Ci podjąć decyzję o zatrudnieniu.
Brzmi dobrze, prawda? Tylko kto mógłby pozwolić sobie na takie działanie, nawet jeśli w procesie rekrutacyjnym brałoby udział tylko dziesięć osób. A gdyby tych osób było sto lub tysiąc?
Odpowiedź brzmi – każdy. I to bez wychodzenia z biura.
Pozyskanie skutecznych pracowników to w obecnych czasach nie lada wyzwanie. Zdobycie uwagi kandydatów, zbudowanie ich zaangażowania i w końcu sprawdzenie czy będą efektywnie realizować postawione im cele, to aktywności, które jeszcze do niedawna wymagały dużych nakładów czasowych i finansowych. Obecnie jest to możliwe przy wykorzystaniu jednego narzędzia, będącego w zasięgu budżetu większości organizacji i dostępnego w eRecruiter HR Marketplace. Chcesz zapytać co to za narzędzie? Z chęcią odpowiemy – to gry rekrutacyjne online tworzone przez 313C.
Gra grze nierówna
Pojęcie gier rekrutacyjnych często wywołuje bardzo różne skojarzenia, warunkowane wcześniejszymi doświadczeniami. Jednym z najczęstszych skojarzeń są „gierki” testujące zdolności poznawcze, w których jednym z zadań jest maksymalne napompowanie balona i uniknięcie jego eksplozji. Pojawiają się również gry, w których Kandydaci wcielają się w role bohaterów w odrealnionych światach, w których muszą podejmować abstrakcyjne decyzje i aktywności. Nie o takich grach jednak dzisiaj chcemy opowiedzieć. Gry rekrutacyjne, na których skupimy się w dalszej części tego artykułu, wprowadzają Kandydata w rzeczywistość danego stanowiska lub/oraz danej organizacji i w tym środowisku testują jego zachowania, pozwalając na wcielenie się w rolę Pracownika.
Czym są gry rekrutacyjne online?
Gry rekrutacyjne to nowoczesne narzędzia pomiaru zachowań Kandydatów, oparte na kompetencyjnych testach sytuacyjnych o trafności zbliżonej do Assessment Centre (Prokopowicz, Żmuda, Król, 2014), a w niektórych przypadkach nawet wyższej (Badania 313C, 2021). Gry łączą atrakcyjną formę z solidnymi podstawami naukowymi – stosowane w nich kompetencyjne testy sytuacyjne tworzone są przez psychologów i psychometrów, we współpracy z ekspertami dziedzinowymi. Poprzez interaktywne przedstawienie autentycznych sytuacji, z którymi Kandydaci mogą mieć do czynienia w swojej przyszłej pracy, gry budują realistyczne wyobrażenia na temat stanowiska i firmy, jednocześnie analizując zachowania Kandydatów. Zaszyte w grze algorytmy dokonują oceny dopasowania Kandydatów do stanowiska i organizacji. Dzięki temu, już na pierwszym etapie rekrutacji, Rekruterzy mogą podejmować decyzje selekcyjne na podstawie obiektywnych danych, wskazujących, którzy Kandydaci mają największą szansę stać się top performerami.
Jak wygląda proces z grą rekrutacyjną online?
Po wypełnieniu formularza aplikacyjnego, Kandydat otrzymuje zaproszenie do gry rekrutacyjnej, którą może przejść w dowolnym momencie, na dowolnym urządzeniu. Po uruchomieniu gry Kandydat stawia czoła wyzwaniom przyjmującym postać szeregu sfabularyzowanych pytań. Czasami musi również wykorzystać informacje przekazywane w formie grafik, tabel czy pojawiających się wiadomości. Na Kandydatów czekają również nagrody-odznaki, za wykonanie konkretnych aktywności. Całość połączona z elementami graficznymi i video pozwala „zanurzyć się” w świecie firmy i wejść do przedstawianej historii. Po przejściu przez grę Kandydat otrzymuje automatycznie wygenerowaną wiadomość mailową zawierającą informację zwrotną na temat uzyskanych rezultatów.
Fajnie się grało, nie spodziewałem się, że gra rekrutacyjna może być przyjemnością, a tak właśnie było.
Uczestnik procesu rekrutacyjnego prowadzonego z wykorzystaniem gry rekrutacyjnej 313C w odpowiedzi na pytanie dotyczące zadowolenia z procesu
Gry rekrutacyjne online lepsze niż zwykłe testy?
Porównując różne formy testowania Kandydatów, warto zwrócić uwagę na dwa kryteria – trafność predykcyjną i trafność fasadową. Trafność predykcyjna dotyczy stopnia, w jakim wyniki danego narzędzia pozwalają przewidywać skuteczność Kandydatów w określonej roli. Trafność fasadowa wskazuje na ile Kandydaci uważają dane narzędzie za uzasadnione i sensowne w kontekście stanowiska, na które aplikują.
Metaanalizy (McDaniel et al., 2007) wykazały, że kompetencyjne testy sytuacyjne, będące fundamentem gier rekrutacyjnych, mają trafność prognostyczną wyższą niż testy zdolności poznawczych i testy osobowości. Oznacza to, że wyniki gier rekrutacyjnych pozwalają lepiej przewidywać czy osoba będzie skutecznie realizować powierzone jej zadania i cele. Kiedy myślimy o testach rekrutacyjnych, do głowy przychodzą nam niekończące się kwestionariusze, zawierające nudne, niedopasowane do stanowiska i często deklaratywne pytania.
W zakresie trafności fasadowej wyniki (Kanning et al., 2006) także przemawiają na korzyść kompetencyjnych testów sytuacyjnych w zgrywalizowanej formie. Kandydaci wolą bowiem narzędzia selekcyjne, które mają bezpośredni związek z ich przyszłą pracą. Gry, dzięki fabularnym historiom zanurzonym w rzeczywistości zawodowej i uatrakcyjnionym realistycznymi elementami graficznymi, idealnie wpisują się w preferencje Kandydatów. Jednocześnie najwyższym uznaniem cieszą się gry rekrutacyjne w formie video, zapewniające najwyższy poziom interaktywności.
Wysoka trafność prognostycza i fasadowa to nie jedyne zalety gier rekrutacyjnych online. Zalet tych jest zdecydowanie więcej, a kluczowe z nich opisujemy poniżej.

Zaangażowanie
Nawet najbardziej trafny test nie spowoduje, że Kandydat zaangażuje się w proces rekrutacyjny. Udzielanie odpowiedzi na kilkadziesiąt pytań prowadzi do znużenia, a czasami kończy się nawet rezygnacją z udziału w procesie. Gra rekrutacyjna rozbudza ciekawość, a elementy wizualne i interaktywne jak odznaki, grafiki i video utrzymują zaangażowanie Kandydata na wysokim poziomie w trakcie całego procesu.
Ciekawa fabuła
Gry rekrutacyjne umożliwiają Kandydatowi wejście w rolę Pracownika firmy i poznanie specyfiki stanowiska. Kandydat „doświadcza” autentycznych sytuacji i mierzy się z wyzwaniami, które mogą czekać na niego w przyszłości. Jest to niewątpliwa przewaga względem standardowych testów, których pytania nie mają odzwierciedlenia w firmowej codzienności.

Wyróżnienie na tle konkurencji
Wielu Kandydatów zaraz po przesłaniu zgłoszenia zapomina do jakiej firmy właśnie aplikowało. Gry rekrutacyjne, umożliwiają dopasowanie zarówno merytoryki jak i elementów wizualnych do konkretnej firmy. Grafiki pokazujące autentycznych Pracowników? Przywitanie CEO w formie video? Wiadomości dopasowane stylem do komunikacji danej firmy? To tylko niektóre elementy, które mogą zostać spersonalizowane w grze rekrutacyjnej online.
Obniżenie stresu
Kandydaci uczestniczący w procesach rekrutacyjnych wykorzystujących gry rekrutacyjne niejednokrotnie podkreślają, że forma gry znacząco obniżyła ich poziom stresu związany z udziałem w procesie rekrutacyjnym. Bardziej przyjazna forma w porównaniu z tradycyjnymi testami powoduje rozluźnienie Kandydatów, umożliwiające pokazanie swojego prawdziwego potencjału.
Sama konstrukcja gry była super przemyślana i nie wywołała zbędnego stresu
Uczestnik procesu rekrutacyjnego prowadzonego z wykorzystaniem gry rekrutacyjnej 313C w odpowiedzi na pytanie dotyczące zadowolenia z procesu
Niestandardowa metoda rekrutacji, mniej stresujący sposób sprawdzania wiedzy i zachowań.”
Uczestnik procesu rekrutacyjnego prowadzonego z wykorzystaniem gry rekrutacyjnej 313C w odpowiedzi na pytanie dotyczące zadowolenia z procesu
Kiedy warto wdrożyć gry rekrutacyjne online?
Jeśli przyjazna i skuteczna rekrutacja, która kończy się zatrudnieniem osoby dobrze dopasowanej do wymagań, a do tego jest efektywna kosztowo, to dla Ciebie odległy cel – czas to zmienić. Konkretne liczby i wyniki osiągnięte przez dotychczasowych Klientów 313C udowadniają, że zmiana na lepsze jest w zasięgu ręki.
W jaki sposób gry rekrutacyjne odpowiadają na najczęstsze bolączki działów HR? Poniżej odpowiadamy na to pytanie, opierając się na danych pochodzących z badań 313C prowadzonych na przestrzeni ostatnich pięciu lat.
- Twoją bolączką jest mała liczba aplikacji.
Gry rekrutacyjne dostarczają 3x więcej aplikacji, co przekłada się na znaczące zwiększenie szans na skuteczne obsadzenie wakatów. - Zatrudniani Kandydaci nie spełniają wymagań i nie realizują wyznaczanych im celów i zadań.
85% nowozatrudnionych w procesach z grą rekrutacyjną, znajduje się w gronie top performerów. - Procesy rekrutacyjne są zbyt czasochłonne i rozciągają się w czasie. Dzięki grom rekrutacyjnym organizacje zyskują możliwość szybszej identyfikacji najlepiej dopasowanych Kandydatów i zapraszania na spotkania osobiste tylko tych osób, które spełniają kluczowe wymagania. W efekcie zmniejsza się liczba spotkań, a czas potrzebny do zapełnienia wakatu skraca się nawet o 50%.
- W Twojej organizacji brakuje narzędzi do obiektywnej i trafnej oceny Kandydatów.
Zapewniając wolny od zniekształceń (bias-free) pomiar zachowań, gry 313C dają Kandydatom możliwość pokazania ich prawdziwego potencjału oraz sprawiedliwej oceny. Rekruterzy i Managerowie Zatrudniający zyskują jednocześnie wgląd w obiektywne dane umożliwiające podjęcie trafnej decyzji. - Kandydaci rezygnują z udziału w procesie i znikają w trakcie jego trwania lub nie pamiętają, że składali aplikację do Twojej firmy.
Gry rekrutacyjne 313C cechują się wysoką trafnością fasadową. W odróżnieniu od testów zdolności poznawczych i testów osobowości, Kandydaci postrzegają tę formę selekcji jako sensowną i uzasadnioną. Dodatkowo dzięki elementom grywalizacji połączonym z marką Twojej firmy, gry zapadają Kandydatom w pamięć i poprzez wyróżnienie na tle konkurencji sprawiają, że Kandydaci pamiętają o złożonej aplikacji i są bardziej zaangażowani. 90% Kandydatów przechodzi przez grę do samego końca.
Przewidywanie skuteczności Kandydatów w kilku kliknięciach?
Pełna integracja gier rekrutacyjnych od 313C z systemem eRecruiter znacząco ułatwia pracę Rekruterów. Zautomatyzowana wysyłka zaproszeń do gry, przypomnień i podziękowań wraz z informacją zwrotną odciąża Rekruterów na pierwszych etapach selekcji.
Filtrowanie Kandydatów, przeglądanie raportów generowanych po grze oraz podejmowanie decyzji w oparciu o wyniki sprawia, że korzystanie z tego rozwiązania, cechuje się wysoką łatwością i wygodą, pozwalając jednocześnie oszczędzić czas i zwiększyć skuteczność całego procesu rekrutacyjnego.
Bibliografia:
- Kanning, U.P., Grewe, K., Hollenberg, S. and Hadouch, M. (2006), “From the subjects’ point of view – reactions to different types of situational judgment items”, European Journal of Psychological Assessment, Vol. 22, No. 3, pp. 168-76.
- McDaniel, M.A., Hartman, N.S., Whetzel, D.L. and Grubb, W.L. (2007), “Situational judgment tests, response instructions, and validity: a meta-analysis”, Personnel Psychology, Vol. 60, No. 1, pp. 63-91.
- Prokopowicz, P., Żmuda, G., Król M. (2014). „Kompetencyjne testy sytuacyjne w rekrutacji, selekcji i ocenie pracowników”. Wolters Kluwer.
- Raporty i badania własne 313C (2021).
Korzystasz już z systemu eRecruiter? Kliknij >tutaj< aby dowiedzieć się więcej o grach rekrutacyjnych 313C, dostępnych na platformie eRecruiter HR Marketplace.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak eRecruiter wspiera pozyskiwanie i selekcję kandydatów – napisz do nas!