Dział HR i dział marketingu zawsze były postrzegane jako odrębne, niezależne funkcje w firmie…. czy na pewno słusznie? Czy osoby zarządzające projektami rekrutacyjnymi mogłyby nauczyć się czegoś wartościowego od marketingowców? Czy marketing może pomóc działowi HR w zbieraniu większej liczby wartościowych aplikacji w krótszym czasie? Czy nie o tym właśnie mówi marketing rekrutacyjny?
Marketingowcy w swojej pracy koncentrują się na tym, aby pozyskiwać nowych klientów i utrzymywać relacje z dotychczasowymi. Czy aby nie chodzi o coś podobnego działowi HR, ale w kontekście kandydatów? Oto kilka propozycji jak myśleć jak marketingowiec, aby polepszyć wyniki prowadzonych rekrutacji!
Zdefiniuj kto jest Twoim odbiorcą
Jednym z pierwszych zadań, jakie realizuje marketingowiec rozpoczynając projekt, jest odpowiedź na pytanie: kto jest moją grupą odbiorców?
Tak samo w procesie rekrutacji, zanim rozpoczniesz jakiekolwiek zadania, zastanów się kto jest Twoim idealnym kandydatem. Spróbuj jak najdokładniej określić jego profil, a będziesz zaskoczony jak wiele informacji odkryjesz, które później pomogą Ci znaleźć tę właściwą osobę. W tym celu możesz użyć następujących kryteriów:
- Kryteria demograficzne: przedział wiekowy, miejsce zamieszkania, poziom wykształcenia, zawód, poziom dochodu, wielkość rodziny.
- Kryteria psychograficzne: zainteresowania, styl życia, osobowość.
- Doświadczenie zawodowe: miejsca dotychczasowej pracy, zajmowane stanowiska, zakres obowiązków.
- Wartości, normy i wzory zachowań: Co jest ważne dla kandydata? Czy kandydat szuka stabilności czy zmiany? Czy lubi pracę w środowisku o wysokiej rywalizacji? Czy preferuje pracę w małych czy dużych zespołach? Czy bardziej zależy mu na wyższym wynagrodzeniu czy czasie wolnym, aby spędzić go z rodziną?
- Krytyczne punkty: Co go demotywuje? Czego nie lubi? Czego oczekuje? Co mogłoby go skłonić do zmiany pracy?
Dzięki takiej liście cech będziesz wiedzieć jakiego kandydata firma poszukuje na wolne stanowisko. Znacznie łatwiej jest znaleźć tego idealnego pracownika jeśli wiesz kogo szukasz, niż marnować czas na filtrowanie aplikacji i zapraszać do kolejnych etapów rekrutacji osoby, które nie są wystarczająco dobre.
W tym miejscu warto się również zastanowić nad dotychczasowymi rezultatami osiąganymi w rekrutacji i selekcji personelu. Marketing sięga często do przeprowadzania badań i analizy danych, HR też powinien się nimi wspomagać. Sporządź raporty z dotychczas prowadzonych rekrutacji i zobacz jakich kandydatów dotychczas zatrudnialiście, kto się sprawdził – to skarbnica wiedzy, która może usprawnić Twoje procesy rekrutacyjne w przyszłości. W tym może Ci pomóc elektroniczny system rekrutacji ATS (ang. applicant tracking system), który sprawnie podsumuje wyniki Twoich dotychczasowych rekrutacji.
Zastanów się, gdzie jest Twój idealny kandydat i dotrzyj do niego
Nadszedł czas, aby znaleźć idealnego kandydata, ale gdzie go szukać. Jak do niego dotrzeć? Uniwersalnym sposobem jest publikacja ogłoszenia o pracę. Wiedza na temat tego kogo dokładnie poszukujesz, ułatwi Ci przygotowanie ogłoszenia rekrutacyjnego – w ten sposób łatwiej dobierzesz właściwe słownictwo i sformułowania, użyjesz właściwych motywatorów, aby trafić w potrzeby idealnego kandydata.
Co więcej możesz zrobić? Przeanalizuj ponownie profil idealnego kandydata i zastanów się, gdzie możesz go spotkać. Możliwości jest wiele, ale oczywiście wszystko zależy od tego kogo szukasz. Oto kilka pomysłów:
- branżowe spotkania networkingowe,
- konferencje,
- wydarzenia i przedsięwzięcia organizowane na uczelni wyższej,
- blogi, czasopisma branżowe, artykuły, referaty i ich autorzy.
Buduj relacje z kandydatami w procesie rekrutacji… i nie tylko
Czasy marketingu, którego celem było zrealizowanie jednej transakcji, już dawno minęły. Teraz liczy się marketing relacji, umożliwiający budowanie i utrzymywanie więzi z klientami. To samo dotyczy potencjalnych pracowników uczestniczących w procesie selekcji i rekrutacji.
Jak to zrobić, aby nie zagubić się w ogromnej liczbie potencjalnych kandydatów, którzy uczestniczą w naszym procesie rekrutacyjnym? Warto podzielić kandydatów na grupy i przypisać im różne priorytety, a następnie dopasować do tego rodzaj i częstotliwość działań. Pamiętaj, że utrzymywanie relacji to nie tylko wysyłanie aktualnych ofert pracy. Do grupy kandydatów o wysokim priorytecie możesz przesłać np. ciekawy artykuł lub prezentację, które Twoim zdaniem mogą ich zainteresować.
W świecie marketingu dużą rolę przykłada się do definiowania grupy odbiorców i właściwego poznania ich. Zainwestuj swój czas w zrozumienie kogo rzeczywiście poszukujesz na dane stanowisko! Wykorzystaj zdobytą wiedzę przy przeprowadzaniu rekrutacji, a z pewnością otrzymasz więcej wartościowych aplikacji!
P.S. Przypraw swoje rekrutacje odrobiną marketingu – skorzystaj z możliwości, jakie oferuje eRecruiter, by poprawić szybkość i trafność Twoich rekrutacji. Odbierz swój dostęp do aplikacji eRecruiter.