Każdy pracodawca potrafi oszacować koszt nieobsadzonego stanowiska. A ile firma musi zapłacić za brak długofalowej strategii rozwoju HR-u? Inwestycje w rozwiązania HR Tech to zyski, które nie zawsze da się wyrazić w złotówkach, ale znacząco wpływają na wzrost biznesu.
Działy Human Resources często są traktowane po macoszemu. Z jednej strony na nich spoczywają obowiązki kadrowo-płacowe i konieczność reagowania na doraźne potrzeby rekrutacyjne. Z drugiej przylgnął do nich stereotyp działów wdrażających znane z anegdot inicjatywy typu „owocowe czwartki”. To bardzo krzywdzące i niewłaściwe postrzeganie tego obszaru.
Z artykułu dowiesz się:
- Jak skrócić czas rekrutacji przy pomocy rozwiązań HR Tech?
- Gdzie w obecnej sytuacji najlepiej szukać kandydatów do pracy?
- Jak zadbać o synergię działań rekrutacyjnych pomiędzy HR i biznesem?
Dlaczego rola HR-u w rozwoju biznesu jest teraz szczególnie istotna?
Pandemia pokazała zarządzającym, że mocny i uwzględniany w strategiach biznesowych HR to duże wsparcie dla przedsiębiorstw. Wiele z nich przekonało się, że największa siła organizacji to zgrane i zmotywowane zespoły. Menedżerowie uświadomili sobie, że zarządzanie pracownikami i utrzymanie wysokiego morale w sytuacjach stresu, niepewności, trudnych decyzji biznesowych, zdalnym i hybrydowym trybie pracy jest dużo trudniejsze bez wsparcia ze strony HR-u.
Dodatkowo dynamiczne zmiany na rynku pracy, otwartość na pracę z różnych lokalizacji na niespotykaną dotąd skalę czy zjawisko określane jako great resignation, rodzą realne trudności w pozyskiwaniu wykwalifikowanych kandydatów zarówno z segmentu Blue, jak i White Collars. To wszystko wywołuje dużą presję na pracodawców, którym niezmiennie zależy na tym, aby jak najszybciej pozyskiwać dopasowanych pracowników przy jak najbardziej efektywnych nakładach budżetowych. Ta presja przechodzi na dział HR, który jest odpowiedzialny za rekrutacje. Jak zatem docierać do kandydatów, optymalizować czas trwania rekrutacji i wyłuskiwać największe talenty jednocześnie nie przeciążając działów HR i rekrutujących menedżerów? Jak w tym samym momencie być pracodawcą konkurencyjnym, którego wybierze kandydat? Nie należy zapominać, że ten ostatni także wybiera miejsce zatrudnienia, a warunki oferty pracy są tylko jednym z aspektów, które uwzględnia.
Jak skrócić czas rekrutacji i oszczędzać pieniądze?
Platformy do zarządzania procesami rekrutacyjnymi dostarczają firmom nowoczesnych rozwiązań z obszaru HR Tech, które wspierają wszystkie te kwestie. W eRecruiter rekrutację definiujemy jako wspólną sprawę całej organizacji: zarządu, rekruterów, menedżerów oraz aplikujących. Rozwijany przez nas system ma być skuteczny i przyjazny dla wszystkich zaangażowanych stron. Skuteczny, czyli redukujący czas rekrutacji, optymalizujący koszty i skutkujący zatrudnieniem dopasowanego pracownika. Przyjazny, czyli łatwy we wdrożeniu i obsłudze, zabezpieczający dane zgodnie z wytycznymi rozporządzenia o ochronie danych osobowych, umożliwiający automatyzację czasochłonnych powtarzalnych czynności, ułatwiający komunikację z kandydatami i transfer pomiędzy kolejnymi etapami rekrutacji.
Platforma rekrutacyjna staje się pełnoprawnym rekrutacyjnym centrum dowodzenia, z którego są publikowane ogłoszenia w wielu źródłach i gromadzone wszystkie aplikacje. Skąd prowadzona jest cała komunikacja z kandydatem oraz menedżerami zaangażowanymi w rekrutację. Gdzie dane aplikujących są zabezpieczone, a wskaźniki skuteczności rekrutacji łatwo dostępne w module raportowym.
Te funkcje optymalizują czas trwania procesów, ale każdy, kto rekrutuje wie, jak dużo czasu konsumuje umawianie spotkań. W odpowiedzi na tę bolączkę dodaliśmy w systemie eRecruiter Asystenta Planowania. Pod tym hasłem kryje się integracja eRecruiter z firmowymi kalendarzami Outlook i Google oraz systemem rezerwacji salek. W ten sposób rekruterzy nie muszą dopytywać współpracowników czy przeszukiwać kalendarzy rozproszonych w kilku narzędziach – mówi Adam Wielebski, Commercial Director eRecruiter.
Udostępnienie rekruterom możliwości podglądu kalendarzy menedżerów, wysyłania zaproszeń na spotkania i rezerwowania przestrzeni biurowej na rozmowy kwalifikacyjne z poziomu swojego konta nawet o kilkanaście razy skraca proces umawiania spotkań!
Gdzie szukać kandydatów do pracy?
Na tym jednak nie koniec. Obecnie wiele branż mierzy się z niedoborem kandydatów. Firmy korzystają zatem z szerokiej gamy źródeł pozyskiwania potencjalnych pracowników oraz zwracają się w kierunku metod szybkiego i precyzyjnego docierania do talentów o bardzo konkretnych kompetencjach.
W jednym z ostatnich badań zapytaliśmy pracodawców o to, gdzie najczęściej poszukują pracowników. Pracuj.pl, rekomendacje pracownicze i strona Kariera znalazły się w TOP 3 źródeł wykorzystywanych w firmach. Publikacja ogłoszeń na portalu pracuj.pl jest dostępna w eRecruiter od samego początku, a od kilku miesięcy nasi Klienci mogą korzystać z Modułu Poleceń Pracowniczych i Kreatora Stron Karier. Przygotowanie i wdrożenie programu poleceń pracowniczych oraz zakładki Kariera zajmuje dosłownie kilka chwil, nie wymaga tworzenia skomplikowanych regulaminów, angażowania działów prawnych ani
IT – dodaje Adam Wielebski.
Te źródła to dla pracodawcy szansa na szybsze pozyskanie dopasowanego i zmotywowanego kandydata.
Z kolei polecenia pracownicze to kandydat zaznajomiony z kulturą firmy i oraz pracownik polecający, który zyskuje możliwość wpływu na kształt organizacji i dodatkowy benefit, bo często w zasadach programu są uwzględnione nagrody za polecenia.
Czy HR może rekrutować ramię w ramię z biznesem?
Rola HR w firmach nabiera coraz większego znaczenia. Przedstawiciele biznesu dostrzegają, że nie zbudują silnej kultury organizacyjnej i konkurencyjnego wizerunku na rynku, jeżeli będą traktować działy Human Resources jako odpowiedź na doraźne wyzwania z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi. Tylko długofalowe, strategiczne działania i inwestycje dostarczą satysfakcjonujących rezultatów. Dlatego też zapotrzebowanie i dostępność rozwiązań z dziedziny HR Tech będą stale rosły, a wyzwaniem stanie się wybór najlepszych dla danej organizacji.
W eRecruiter nie możemy wyręczać innych podmiotów w tworzeniu strategii rozwoju biznesu i HR-u. Możemy natomiast dostarczyć im katalog sprawdzonych, łatwych do wdrożenia rozwiązań technologicznych od zaufanych Partnerów. W tym celu rozwijamy HR Marketplace, czyli pulę narzędzi i dodatków zwiększających efektywność procesów rekrutacyjnych i onboardingu takich jak: testy kompetencji, chatboty i voiceboty rekrutacyjne, programy onboardingowe itp. – uzupełnia Adam Wielebski.
Wszystko po to, aby rekrutacja odpowiadała na konkretne zapotrzebowanie biznesu, zabezpieczała cele biznesowe firmy oraz wzmacniała wizerunek pracodawcy. Wtedy wytwarza się synergia, która rozpędza przedsiębiorstwa w dobrym kierunku.