„Nikt nie kocha posłańca, który przynosi złe wieści” – napisał Sofokles w jednym ze swoich największych dzieł. Czy czujesz to brzemię przekazując odrzuconym kandydatom wiadomość o tym, że nie zostali zatrudnieni? Niepotrzebnie.
Podejdź do tematu profesjonalnie i przygotuj się do kontaktu z kandydatem, któremu aktualnie nie możesz zaoferować stanowiska. Nie musisz czuć się zaraz jak bohater antycznego dramatu – przekazywanie takich informacji to stały element procesu rekrutacyjnego.
„Dlaczego?”
– to chyba najczęstsza myśl, która pojawia się w głowie osoby, która po udziale w procesie rekrutacji nie dostała propozycji zatrudnienia. Jest duże prawdopodobieństwo, że odpowiedzi będzie szukać właśnie u Ciebie. Daj jej konstruktywny feedback i nie pozwól by zbyt długo na niego czekała. Pamiętaj, że wrażenie, jakie będzie miał kandydat po kontakcie z organizacją, którą reprezentujesz, jest w tym momencie w Twoich rękach. Na zaniedbanie w tym temacie na pewno nie możesz sobie pozwolić w przypadku osoby, którą chętnie zobaczysz podczas rozmowy rekrutacyjnej w przyszłości.
Wszystko ma swoje priorytety…
W celu znalezienia kandydata idealnego rozpisałeś zapewne listę wymagań. Pomogą Ci one w zrekrutowaniu odpowiedniej osoby, ale mogą okazać się też cennym wsparciem przy udzielaniu odpowiedzi osobom odrzuconym. Zacznij od stworzenia krótkiej listy, na której umieścisz kluczowych 5 wymagań w kolejności od najważniejszego do najmniej istotnego. Przeanalizuj następnie, które z nich kandydat spełniał. Czy udało mu się spełnić te najważniejsze…? Powiedz mu o tym, nad czym powinien jeszcze popracować, żeby w przyszłości z powodzeniem ubiegać się o to, albo podobne stanowisko.
Jeśli w trakcie tego zadania pojawiły się u Ciebie wątpliwości dotyczące przyjętych kryteriów oceny kandydata, to zastanów się, czy wobec tego rozmowa kwalifikacyjna została dobrze przeprowadzona.
Jesteśmy w kontakcie
Jeśli Twoim zdaniem odrzucony kandydat ma potencjał, otagowałeś go w swoim systemie rekrutacyjnym ATS jako „rokujący”, to i nie tylko powiedz mu o tym, ale daj mu też to odczuć. Wyślij zaproszenie do kontaktu w biznesowym portalu społecznościowym i pamiętaj o informowaniu go o nowych projektach rekrutacyjnych w firmie. Buduj relację, która być może zaowocuje kiedyś tym, że Twoja organizacja pozyska wartościowego pracownika.
Zainteresował Cię ten tekst? Szersze wskazówki znajdziesz tutaj.