Jakie są zastosowania ChatGPT w rekrutacji? Jakie rekrutacyjne treści można tworzyć z pomocą AI? Czy sztuczna inteligencja zastąpi rekruterów?
15 urodziny eRecruiter! Świętuj z nami!
Jakie są zastosowania ChatGPT w rekrutacji? Jakie rekrutacyjne treści można tworzyć z pomocą AI? Czy sztuczna inteligencja zastąpi rekruterów?
ChatGPT to rewolucyjne udogodnienie czy poważne zagrożenie dla świata „ludzkich rekrutacji”? Kiedy kilka, a nawet kilkanaście lat temu na rynku pojawiły się pierwsze systemy wpierające pracę HRowców i rekruterów, takie jak systemy ATS, wiele osób obawiało się, że mogą zastąpić ludzi. Czas pokazał, że zastosowanie i popularyzacja takich narzędzi nie zastępuje pracowników HR, ale dzięki nim praca jest szybsza, bardziej komfortowa, efektywna. HRowcy zyskują czas na to, co najważniejsze, czyli interakcję z pracownikami i kandydatami do pracy. Umiejętności korzystania z systemów ATS, HRM, HCM stały się pożądanymi, a nawet niezbędnymi kompetencjami.
W ostatnich miesiącach podobne obawy o miejsca pracy pojawiły się wśród marketingowców, grafików, muzyków, artystów, twórców i HRowców, po udostępnieniu narzędzia opartego o sztuczną inteligencję – ChataGPT. Czy obawy te są zasadne?
Z artykułu dowiesz się:
ChatGPT to duży model językowy stworzony przez OpenAI, który wykorzystuje architekturę GPT-3.5 (Generative Pre-trained Transformer 3.5). Model ten jest zaprojektowany do generowania naturalnego języka i jest trenowany na ogromnych ilościach danych tekstowych, takich jak artykuły, książki, strony internetowe i inne źródła.
Chat został stworzony z myślą o zastosowaniach związanych z przetwarzaniem języka naturalnego. Takich jak tłumaczenie, generowanie tekstu, rozpoznawanie mowy, analiza sentymentu, generowanie wypowiedzi na podstawie zapytań użytkowników i wiele innych.
To, co nadal zaskakuje wiele osób, to fakt, że czat jest w stanie porozumiewać się z ludźmi w naturalny sposób. Ta cecha umożliwia jego wykorzystanie w systemach dialogowych, chatbotach oraz innych aplikacjach, które wymagają interakcji z użytkownikami w języku naturalnym.
ChatGPT może mieć kilka zastosowań w rekrutacji, zwłaszcza w kontekście komunikacji z kandydatami i oceny ich kwalifikacji. Sam ChatGPT zapytany o pomysły na wykorzystanie go w rekrutacji podaje taką oto listę (choć warto mieć na uwadze, że nie wszystkie jego propozycje będą zgodne z obowiązującym w Polsce prawem):
Już teraz wielu marketerów i twórców treści wspiera się w pracy narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji. Podobne zastosowanie może mieć ChatGPT, który HRowcy i rekruterzy mogą poprosić o pomoc w tworzeniu treści. Przykładami są:
Wszystkie te możliwości ChatuGPT to nie zagrożenia, ale szanse. Wykorzystanie tych szans może prowadzić do lepszego zoptymalizowania procesów rekrutacyjnych, zwiększenia skuteczności poszukiwań pracowników oraz poprawy wizerunku firmy jako pracodawcy. Czy to nie kusząca wizja?
Wiemy już, że sztuczna inteligencja świetnie sobie radzi z tworzeniem treści. Zatrzymajmy się więc na chwilę przy ofertach pracy. ChatGPT może być bardzo pomocny w tworzeniu ogłoszeń o pracy. Rozłóżmy to na czynniki pierwsze. Które elementy ogłoszenia pomoże nam przygotować czat?
Reasumując, dzięki funkcjonalnościom czatu można stworzyć bardziej atrakcyjne, unikalne i skuteczne ogłoszenia, które przyciągną uwagę kandydatów, na których nam zależy i zwiększą skuteczność procesu rekrutacji.
Mówi się, że odpowiedzi generowane przez czat są tak dobre, jak pytanie, które mu się zada. To jest prawda! Jeśli pytania są przemyślane i dobrze zadane, wówczas wsparcie w tworzeniu treści przynosi znaczenie lepsze rezultaty i więcej korzyści niż tylko skrócenie czasu przygotowywania tekstów. Jakie to korzyści?
Naturalnie nowoczesna technologia to nie tylko wygoda, beztroska i same korzyści. Warto pamiętać, że istnieją pewne zagrożenia, które mogą wynikać z zastosowania ChatGPT.
Jednym z ryzyk jest brak autentyczności treści. Jeśli wszystkie publikowane treści rekrutacyjne są generowane przez ChatGPT i nie podlegają weryfikacji, to może to prowadzić do braku ich autentyczności i oryginalności. Teksty generowane przez czat mają swoje cechy charakterystyczne, a bardziej czujni kandydaci, szybko je wychwycą. To z kolei może negatywnie wpłynąć na zaangażowanie kandydatów.
Szczególną uwagę, przede wszystkim na początku współpracy z czatem AI, należy zwrócić na poprawność użytego słownictwa i nomenklatury branżowej. Kandydat do IT, czy handlowiec z doświadczeniem w branży medycznej może mieć inne oczekiwania i wymagania, używać innego słownictwa niż podobny specjalista, ale doświadczony w pracy w branży motoryzacyjnej. Tu pomocne będzie precyzowanie i uszczegóławianie zapytań kierowanych do czata, a także prosta weryfikacja polegająca na sczytaniu tych treści.
W serwowanych przez Chat treściach mogą też występować powtórzenia, czy rażące oko schematy. Tu także pomoże weryfikacja i modyfikacja tego, co proponuje nam ChatGPT.
Na koniec to, o czym należy szczególnie pamiętać, czyli bezpieczeństwo danych kandydatów. Choć ChatGPT oferuje wiele kuszących możliwości, to nie zalecamy podawania mu wrażliwych danych kandydatów. Podanie danych osobowych i kontaktowych, takich jak adres e-mail lub numer telefonu, może stanowić poważne zagrożenie dla prywatności i bezpieczeństwa tych danych.
Zastanawiasz się, gdzie już teraz możesz spotkać ChatGPT? Mamy dobrą wiadomość, bo integracja z czatem jest już dostępna w eRecruiter. Zastosowanie sztucznej inteligencji w systemie umożliwia rekruterom tworzenie ogłoszeń rekrutacyjnych za pomocą sztucznej inteligencji.
Jedno kliknięcie podczas edycji ogłoszenia wystarczy, aby skorzystać z pomocy AI. Po kliknięciu w przycisk, wyświetli się modal proszący o podanie nazwy stanowiska. Po wpisaniu nazwy stanowiska, AI stworzy treść dopasowaną do danego stanowiska pracy.
ChatGPT analizuje ogromne ilości danych, również tych dotyczących rekrutacji. To na ich podstawie tworzy treści, które będą atrakcyjne dla potencjalnych kandydatów, a jednocześnie będą zawierać wszystkie niezbędne informacje o stanowisku i wymaganiach.
Oczywiście nadal zachęcamy naszych Klientów i użytkowników systemu do tworzenia personalizowanych treści rekrutacyjnych. Dlatego zaproponowaną przez ChatGPT treść warto przeczytać, przeanalizować i w razie potrzeby skorygować. Tylko dopasowane do potrzeb i oczekiwań kandydatów treści mogą być w pełni skuteczne. Podobnie język i charakter treści warto weryfikować, by oddawały autentyczność pracodawcy i odpowiadały stylowi marki.
Wdrożona przez eRecruiter innowacja pozwala przyspieszyć procesy rekrutacyjne i realnie wspomóc pracę rekruterów. Zintegrowanie ChatuGPT z naszym systemem rekrutacyjnym oznacza również, że rekruterzy zyskają jeszcze więcej czasu na weryfikację aplikacji i rozmowę z kandydatami.
Warto pamiętać, że technologia ChataGPT bardzo szybko się rozwija, a poziom jego zaawansowania rośnie. Dzieje się to na naszych oczach, a w dodatku w niewiarygodnie szybkim tempie. Oznacza to, że wyniki zapytań kierowanych do czatu będą coraz lepsze.
Co więcej niebawem ChatGPT nie będzie jedynym tego typu, powszechnie dostępnym rozwiązaniem. Zapewne takich rozwiązań płatnych i bezpłatnych będzie więcej.
Czy powinniśmy się bać tej technologii? Zdecydowanie nie! To, co należy robić, podobnie jak kiedyś w przypadku systemów ATS, to poznawać ją, uczyć się jej wykorzystania, zastosowań i doskonalić się w tym. Wszystko nie w obronie przed sztuczną inteligencją, ale po to, by za jakiś czas nie zastąpiła nas osoba, która będzie potrafiła wykorzystać AI szybciej i lepiej niż my.
PS Jeśli szukasz także innych sposobów na automatyzacje i przyspieszenie swojej pracy, z pewnością zainteresuje Cię artykuł „4 proste automatyzacje HR, które ułatwią codzienną pracę rekrutera.”
Klikając w przycisk „Zapisz się”, wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera od eRecruitment Solutions Sp. z o.o.,ul. Prosta 68, 00-838 Warszawa, zawierającego w szczególności materiały edukacyjne i informacje o produktach i usługach eRecruiter. Administratorem Twoich danych osobowych jest eRecruitment Solutions sp. z o.o., adres do kontaktu: [email protected]. Więcej informacji o przetwarzaniu Twoich danych osobowych, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Czego potrzebujesz?