Pokolenie Z, czyli osoby urodzone około roku 2000, coraz liczniej wkracza na rynek pracy. Jakie są ich rekrutacyjne oczekiwania? Czy „Zetki” będą miały realny wpływ na przyszłość prowadzonych procesów rekrutacyjnych? Opowiadają o tym rekruterki, które na co dzień mają kontakt z kandydatami rozpoczynającymi swoją przygodę na rynku pracy.
Zapraszam do wysłuchania trzeciego podcastu z cyklu „O rekrutacjach przy kawie”, którego gośćmi są rekruterki z firmy Green Caffè Nero: Małgorzata Pleban i Natalia Kowalska. Ekspertki opowiadają o specyfice rekrutacji pokolenia Z. Pomocnym narzędziem w ich codziennej pracy jest dla nich system eRecruiter. Dlaczego? O tym przeczytasz poniżej.
Jeżeli podoba Ci się nasz podcast, zasubskrybuj nas:
Nadążyć za pokoleniem Z
Wyzwaniem, z którym trzeba się zmierzyć w rekrutacji pokolenia Z jest komunikacja. Aby zrozumieć jej specyfikę, trzeba się naprawdę otworzyć na inny styl życia. Powiedzenie „żyj chwilą” nabiera w przypadku post-millenialsów prawdziwego znaczenia 😉.
Kandydaci należący do pokolenia Z są w stałym kontakcie. Mówi się wręcz, że zostali „urodzeni ze smartfonem w ręku”. Nadążenie za nimi wymaga nie lada sprytu. Liczy się nie tylko atrakcyjność oferty, ale i refleks rekrutera. „Zetki” są w stanie umówić się na spotkanie rekrutacyjne z dnia na dzień, o niemalże dowolnej porze – jacy inni kandydaci są tak dyspozycyjni i otwarci?
Małgorzata i Natalia przytaczają w podcaście sytuacje, w których umawianie spotkań z kilku czy kilkunastodniowym wyprzedzeniem w przypadku tych kandydatów zupełnie się nie sprawdziło. Nie przychodzili na spotkania, bo o nich zapominali, albo nie byli już nimi zainteresowani, gdyż w międzyczasie znaleźli inną pracę. Rekruterki zmieniły podejście i rozmowy rekrutacyjne umawiają z minimalnym wyprzedzeniem, nawet z dnia na dzień. Ta taktyka zaowocowała w Green Caffè Nero wzrostem liczby spotkań rekrutacyjnych.
Wsparciem w dotarciu do wiecznie zabieganych kandydatów pokolenia Z jest funkcja zapraszania na spotkania przez SMS i e-mail w eRecruiter. Jeżeli rekruter podczas umawiania w systemie rozmowy, zaznaczy funkcję przypomnienia, kandydat na 24 godziny przed spotkaniem automatycznie otrzyma SMS oraz/lub e-mail z przypomnieniem o umówionej rozmowie rekrutacyjnej. Nadążanie za kandydatami staje się bardziej realne i komfortowe 😊. W przypadku pokolenia Z to podstawa, o której należy pamiętać.
Akcja = reakcja
Co jeszcze wyróżnia pokolenie Z? Natychmiastowa reakcja. Gdy jego przedstawiciele otrzymują wiadomość od rekrutera, potrafią odpisać niemalże od razu. Dobrą praktyką jest więc równie szybka (o ile to oczywiście możliwe) odpowiedź zwrotna.
W tym także pomocnym jest system eRecruiter, w którym cała komunikacja z kandydatem znajduje się w jednym miejscu, dzięki czemu historię korespondencji czy podgląd aktualnych ustaleń mamy na wyciągnięcie ręki. Rekruterki z Green Caffè Nero nie używają już swoich skrzynek pocztowych do kontaktu z aplikującymi. Wszystkie wiadomości wychodzące do nich, wysyłane są z eRecruiter. Odpowiedzi zwrotne kandydatów również pojawiają się w systemie.
Feedback od rekrutera to podstawa
Natalia Kowalska podkreśla, że pokolenie Z dopiero rozpoczynające swoją drogę na rynku pracy, tym bardziej zasługuje na informację zwrotną. W przypadku młodych kandydatów to szczególnie ważne, ponieważ często to ich pierwsza „styczność” z procesami rekrutacyjnymi. Często nawet nie mają świadomości, że mogą liczyć na informację zwrotną, która potencjalnie pomoże im w rozwoju kariery.
Tym większa odpowiedzialność i wyzwanie dla rekruterów zatrudniających młodych pracowników. Można powiedzieć, że „wychowują” oni nowe pokolenie kandydatów, dostarczając im jakościowego feedbacku. Aplikujący uczą się w ten sposób, czego powinni oczekiwać od kolejnych pracodawców, dzięki czemu wzrasta ogólna świadomość w obszarze candidate experience.
W Green Caffè Nero standardem jest wysyłanie przez system eRecruiter wiadomości z podziękowaniem za udział w procesie rekrutacyjnym do kandydatów, którzy nie zakwalifikowali się do kolejnych etapów. O tym, że warto podejmować takie działania, świadczą odpowiedzi aplikujących. Kandydaci dziękują za przesłany feedback i obiecują, że w przypadku podniesienia kwalifikacji będą aplikować ponownie! To sytuacja idealna dla rekrutera.
eRecruiter pozwala także na stworzenie własnych szablonów mailowych, o których więcej pisałem tutaj. Korzystanie z szablonów przyspiesza komunikację, a jednocześnie utrzymuje „standardy” komunikacji w firmie (spójny język i styl wypowiedzi). Dodatkowo, dzięki tzw. inteligentnym polom w treści wiadomości, takie informacje jak np. imię kandydata, miejsce spotkania, czy kontakt do rekrutera pojawiają się automatycznie, bez konieczności poświęcania czasu na ich każdorazowe wpisywanie.
Nie czekaj, bo czas (i kandydat) ucieka!
Wiesz już, że w przypadku pokolenia Z ważny jest czas. Istotne jest także utrzymanie kontaktu z aplikującymi, niejako „przywiązujące” ich do nas. Regularny kontakt z kandydatami to w tym przypadku podstawa. Żaden rekruter nie chce przecież, by „ich kandydat” poszedł sobie do konkurencji, prawda? 😊
Gdy e-mail czy SMS od kandydata trafia do systemu eRecruiter, od razu widzisz powiadomienie o nowej wiadomości. Dodatkowo, możesz oznaczyć w aplikacji, że chcesz otrzymywać takie powiadomienia również na skrzynkę e-mail. Po kliknięciu w wiadomość , zostajemy przekierowani na profil danej osoby, gdzie oprócz najnowszej informacji od kandydata, widać również całą historię korespondencji. Im szybciej odpowiesz na wiadomości od młodych kandydatów, tym lepiej 😊
Pełna historia komunikacji z kandydatem pod ręką
Małgorzata Pleban chwali sobie fakt, że dzięki prowadzeniu całej komunikacji z kandydatem w systemie eRecruiter, obydwie rekruterki mają dostęp do wszystkich informacji i działań, jakie wykonano. Od razu mogą przypomnieć sobie całą „ścieżkę”, jaką dany kandydat przebył, by znaleźć się w konkretnym miejscu procesu rekrutacyjnego. Dzięki temu, że wszystkie informacje o aplikującym są na jego profilu w systemie, rekruterki zawsze wiedzą, co już zostało mu przekazane i nigdy nie są zaskoczone żadnym pytaniem 😊. Trzymanie informacji w jednym miejscu pozwala także poprawić efektywność współpracy pomiędzy członkami zespołu oraz zapobiega sytuacjom, gdy np. do jednego aplikującego wychodzą dwie różne wiadomości na ten sam temat.
Post-millenialsi szukając pomysłu na swoją karierę, nierzadko aplikują do tej samej firmy na różne stanowiska. Gdy kandydat aplikuje ponownie do innych projektów rekrutacyjnych, system eRecruiter rozpozna go i podpowie rekruterowi, co działo się z nim w przeszłości. Oprócz wiadomości wychodzących i przychodzących, widoczne są notatki, etapy, oceny, czy tagi, jakimi aplikujący został oznaczony w przeszłości. Łatwo można więc sprawdzić, na co zwrócić uwagę podczas rozmowy rekrutacyjnej, lub czy kandydat dokonał progresu.
System pokazuje również, który rekruter wykonał dane działanie na profilu kandydata, dzięki czemu każdy członek zespołu wie, do kogo powinien się odezwać, gdy np. chce dopytać o szczegóły poprzednich spotkań rekrutacyjnych.
Pokolenie Z jest wyzwaniem dla rekruterów. Jednocześnie mają oni ogromny wpływ na ich „rekrutacyjne wychowanie”. Działy HR powinny więc dołożyć wszelkich starań, by przesyłać kandydatom regularny feedback. To korzyść dwustronna – kandydaci uczą się dobrych praktyk, a przez to że częściej i chętniej odpisują rekruterom. Ci z kolei mogą skupić się na budowaniu dobrych relacji i utrwalaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy.